Mis must saab
"mis must saab?" on metoodika põhikooliõpilaste ettevõtlikkuse arendamiseks. Metoodika sisaldab tegevusliku protsessi kirjeldust, mis on jaotatud kuueks 1,5-tunniseks mooduliks. Metoodika on mõeldud kasutamiseks karjäärinõustajatele, õpetajatele, klassijuhatajatele, lapsevanematele ja kõigile neile, kes soovivad ja leiavad võimaluse aidata noortel (alates 14 aastastest ja ülempiiri ei ole) end paremini tundma õppima ning seeläbi oma nii lähemat kui kaugemat tulevikku selgemini ette kujutada, eesmärgistada ja planeerida. Peamise sihtgrupina on metoodikat kirjeldades ning pilootgruppe läbi viies silmas peetud 8. klassi õpilasi, sest just nende peatsed edasiõppimise valikud mõjutavad väga suurel määral nende edasist elu. Metoodika on loodud töötamiseks gruppidega, kuid mõningaid harjutusi on võimalik kasutada ka individuaalses töös.
"mis must saab?" on metoodika põhikooliõpilaste ettevõtlikkuse arendamiseks. Metoodika sisaldab tegevusliku protsessi kirjeldust, mis on jaotatud kuueks 1,5-tunniseks mooduliks. Metoodika on mõeldud kasutamiseks karjäärinõustajatele, õpetajatele, klassijuhatajatele, lapsevanematele ja kõigile neile, kes soovivad ja leiavad võimaluse aidata noortel (alates 14 aastastest ja ülempiiri ei ole) end paremini tundma õppima ning seeläbi oma nii lähemat kui kaugemat tulevikku selgemini ette kujutada, eesmärgistada ja planeerida. Peamise sihtgrupina on metoodikat kirjeldades ning pilootgruppe läbi viies silmas peetud 8. klassi õpilasi, sest just nende peatsed edasiõppimise valikud mõjutavad väga suurel määral nende edasist elu. Metoodika on loodud töötamiseks gruppidega, kuid mõningaid harjutusi on võimalik kasutada ka individuaalses töös.
Metoodika on loodud Tartu Spontaansusteatri poolt juhitud töögrupis ning projekti rahastati läbi Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse Euroopa Liidu Sotsiaalfondi vahenditest.
Metoodika on kõigile vabalt kättesaadav ning kasutatav - see koosneb käsiraamatust ja töölehtedest.
Metoodikat on edukalt rakendatud mitmetes koolides, nt Ülenurme Gümnaasium, Vanalinna Hariduskolleegium, Herbert Masingu Kool.
Tartu Spontaansusteater on hea meelega:
- metoodikat tulema huvilistele tutvustama,
- konsulteerima metoodika läbiviimist,
- andma infot teiste rakenduskohtade ning metoodikat kasutanud grupijuhtide-õpetajate kohta.
Tartu Spontaansusteatri kontakt on Endel Hango (e-aadress: endel-ät-changeconsulting.ee).
Tagasiside
Peale
selles projektis osalemist olen selle kasulikkusest ja tagajärgedest
mõne klassikaaslasega arutanud ja paljudelt saanud vastuseks: “No jah,
tore ju oli, aga ega ma oma tuleviku suhtes selgusele ei jõudnud.” Mõnel
oligi ootus, et tulevad juhendajad kohale, teevad paar testi ja oskavad
sulle otsa vaadates öelda, kas sinust saab nüüd kokk või insener. Mille
peale vist ei tuldud, oli see, et taoliste teadmistega ei jõuaks me
elus kuigi kaugele. Minu meelest oli selle projekti peamine mõte
eelkõige põhikooliealiste laste mõttemaailma laiendamine ja enda headele
külgedele panustamine.
Positiivse poole pealt võin öelda, et juhendajad olid meiega väga
leplikud ja mõistvad. Mõni asi, mida klassikaaslane tegi ja mul ausalt
öeldes närvi päris mustas, võeti Leelo ja Ruslani poolt igati rahulikult
ja mõistlikult vastu. Arvestati kõigi seisukohtadega, kõigil oli õigus
oma arvamusele, polnud õigeid ega valesid vastuseid. Mulle meeldisid
isiklikult pigem need üksi istumise ja nokitsemise tunnid kui aktiivsed
grupiülesanded, kuid leidsin endaski nende käigus uusi omadusi. Eriti
jäi mulle meelde üks kord, kui me pidime väikeses grupis näitlema
kellegi tulevikupildi 10 aasta pärast ja meie grupp tegi välismaal
elamise - meie efektne imiteering lennukisõidust jäi kõigile meelde ja
arvati kiiresti ära.
Nendest
tundidest võtsin kaasa kindlasti oma omaduste ära märkimise ja
hindamise ning olulisema esiplaanile toomise. Kõik meist on erinevad,
sellepärast on ka tuhandeid võimalusi - ikka selleks, et leiaksime
endale sobivaima elukutse ja oleksime rahul enda kujundatud eluga, mitte
ei peaks kõndima kellegi teise poolt ette tambitud jälgedes. Usun, et
kohe kindlasti ei läinud see programm tühja ja olen nüüd ühe kogemuse
võrra rikkam, mis tulevikus mul otsuseid langetada aitab. Sest kes muidu
seda meie eest teeb, kui mitte me ise?
Saskia, 14 a